Porsche Club Norge

Porsche Club Norge Racing

Teknisk Reglement GULF Porsche Cup 2010 - 2013

Formål og målsetning

En grunnleggende tanke med klubbracing er at medlemmene skal få anledning til å konkurrere med hverandre i sikre og trivelige former. Tanken er å holde kostnadene på et så rimelig nivå som mulig. Det legges også vekt på at bilene skal kunne brukes til andre klubbaktiviteter enn hastighetsløp. Reglene vil kontinuerlig tilpasses den pågående produktutvikling hos Porsche samtidig som det tas hensyn til de eldre modellene. Med bakgrunn i den variasjon som finnes i medlemmenes bilpark, alt fra gamle klassikere til moderne “Cup” biler, så kan det aldri bli konkurranse på eksakt like vilkår. Dette reglementet er derfor laget med tanke på å gi deltakerne tilnærmet like konkurransevilkår. Noen eksakt “rettferdighet” er det umulig å oppnå og denne racingklassen er derfor kun egnet for de førere som kan akseptere dette

Deltakende førere

Samtlige førere skal inneha gyldig førerlisens for hastighetsløp, Alle førere skal være medlem av PCN Racing eller være spesifikt innbudt av PCN Racing.

Regelkomiteen

Regelkomiteen utnevnes av styret i PCN Racing, og har som oppgave å håndheve de konkurranseregulerende deler av regelverket, herunder regler som gjelder klasseinndeling og tidstillegg ved karosserikontakt. Regelkomiteen vil i eventuelle tvistespørsmål innhente opplysninger fra alle berørte parter og forelegge dommer/jury alle fakta og gi en anbefaling. For å ivareta regelkomiteens upartiskhet har regelkomiteens medlemmer ikke anledning til å delta i konkurranse på PCN Racings arrangementer

1. Krav til fører

1.1 Førerutrustning i henhold til NSR § 304.1-7.

2. Krav til bil

2.1 Tillatte biler.
Alle biler produsert av Porsche AG får delta i konkurranse. Dispensasjon kan gis dersom gjestefører med annet bilmerke er spesifikt innbudt av PCN Racing. Alle deltakende biler skal være registrert og ha gyldige oblater, untatt biler i klasse 5. Utenlandsregistrerte biler (godkjent av respektive lands myndigheter) tillates å delta med førere fra samme land. Alle deltakende biler må ha gyldig vognlisens, og skal ha utfylt PCN Racings vognbok, som inneholder alle tekniske opplysninger om vekt, effekt, dekkdimensjoner osv.

2.2 Klasseinndeling.
Klasseinndeling skjer etter nedenstående prinsipp. Med effekt forstås målt motor effekt og med vekt forstås bilens vekt ved målgang, dvs bilens vekt inklusive fører.
Ved beregning av vekt, kan biler uten ABS bremser som standard, redusere ytterligere 50 kg i forhold til følgende inndeling:
Klasse 1
For biler med minimum 6,5 kg/hk.
Klasse 2
For biler med minimum 5,0 kg/hk.
Klasse 3
For biler med minimum 4,0 kg/hk.
Klasse 4
For biler med minimum 3,5 kg/hk.
Klasse 5
For biler under 3,5 kg/hk, eller biler som kjøres på slicks, eller biler som ikke er registrert hos Statens Vegvesen

Grensene gjelder uten avrunding. Dersom en bil har 200 hk og veier 1298 kg, så blir vekt/effekt forholdet 6,49 kg/hk, hvilket innebærer at bilen ikke klarer grensen for klasse 3 som er 6,5 kg/hk. Biler som opprinnelig tilhører klasse 2 eller 3, men har blitt modifisert slik at de ikke lenger klasser inn i sin opprinnelige klasse, tillates og delta i en høyere klasse under forutsetning av at den oppfyller kravene som gjelder for denne klassen. Klasseinndeling fastsettes av løpsledelsen eller regelkomiteen og kan ikke appelleres.

3. Sikkerhetsbestemmelser

3.1 Sikkerhetsseler.
I henhold til NSR § 304.8. Det er tillatt å lage hull i setet for beltet. Armstropper er obligatoriske for åpne biler.

3.2 Førerstol/nakkestøtte.
Stol skal være av konkurransetype med fast rygg og integrert hodestøtte. Dog behøver ikke FIA`s aldersgrense å oppfylles.

3.3 Batteri.
Batteriet skal være godt festet. Batteripolene skal være tildekket for å forhindre kortslutning. Dersom batteriet er plassert i kupeen, må det dekkes med et isolerende og lekkasjefritt materiale.

3.4 Hovedstrømbryter.
I henhold til NSR § 307 A.

3.5 Tauekroker.
I henhold til NSR § 307 P.

3.6 Speiler.
Obligatorisk i henhold til kjøretøyforskriftene.

3.7 Beskyttelsesbur.
Biler med fast ståltak skal ha bøyle med to strever bakover fra bøylens høyeste del. Innfesting gjøres i henhold NSR § 304.11. eller i bilens originale forsterkede selefester. For biler uten fast ståltak kreves en burkonstruksjon bygget etter prinsippene i NSR § 304.11. NBF kan etter skriftlig søknad godkjenne individuelle løsninger. Det kreves at buret gir føreren tilstrekkelig sidebeskyttelse i de tilfeller det originale karroseriet ikke beskytter føreren.

3.8 Bremser.
Fritt

3.9 Felger.
Skal være godkjent av Statens trafikkstasjoner, ellers fritt.

3.10 Dekk.
Samtlige deltakere i klasse 1 til 4 skal benytte Yokohama. Mønsterdybde før start i forhold til gjeldende krav i kjøretøyforskriftene (Pt 1,6 mm). Deltagere i klasse 5 skal benytte dekk av fabrikat Yokohama. Deltakere kan møte til konkurranse medbringende maks 6 stk. dekk og kan ikke benytte andre/flere dekk enn de medbrakte i løpet av konkurransen. Dekkene skal merkes v/teknisk kontroll. For sesongen 2010 gjelder overgangsordninger fra 2009 for deltakere som benyttet Michelin dekk.

3.11 Karosseri.
Spoilere, støtfangere, dører, lokk og skjermer kan være i annet material enn det originale, dersom bærende konstruksjoner ikke påvirkes. Sideruter og bakrute kan byttes mot plastruter.

3.12 Vinger og spoilere.
Vinger og spoilere kan ikke være justerbare fra førerplass under kjøring. Vinger og spoilere får ikke gå utover karroseriets yttermål. Vinger kan således ikke være høyere enn takets høyeste punkt (antenner og luftinntak regnes ikke inn i takets høyde). Vinger kan heller ikke stikke ut over karosseriets bakerste eller forreste punkt eller være bredere enn bredeste mål (speiler og antenner regnes ikke inn i bilens bredde).

3.13 Drivstoff.
Kun bensin med maksimalt 99 oktan som finnes å få kjøpt fra regulære bensinpumper på vanlige bensinstasjoner kan benyttes. Ingen bensintilsetninger er tillatt, unntatt blyerstatning. Løpsledelse eller regelkomiteen kan når som helst foreta kontroll av drivstoff. Biodrivstoffet E 85 kan benyttes, men kun etter meddelelse til regelkomitte.

3.14 Støykrav.
Deltakende biler får ikke støye mer enn det som tillates av den aktuelle banens reglement. Dog ikke mer enn 100 dBA målt i henhold til NSR § 303.

3.15 Brannslukker.
Brannslukkere anbefales. Dersom brannslukkere monteres skal disse være i henhold til NSR § 304.10.

3.16 Oljeoppsamler.
I henhold til NSR § 307 J.

3.17 Øvrig.
Videre skal bilen være hel og eventuelle skader være reparert innen hver løpshelg. Dersom deltakeren har tungtveiende grunn for å ikke reparere bilen før neste konkurranse, kan det søkes om dispensasjon fra regelkomiteen. Deltakere skal holde bilen så hel og pen som mulig. Dersom konkurranse kjøres på samme dag som Porsche Club Norge har kjøretrening, er det ikke tillatt for den deltakende og også delta på klubbens kjøretrening.

Tekniske bestemmelser

4.1 Påmelding til serien og måling av vekt/effekt
Før en deltaker deltar i sitt første race, anbefales en effekttest om deltaker er usikker på bilens effekt. Resultatet av en slik test vil kun være veiledende for regelkomiteen som vil fatte sitt vedtak om klasse basert i hovedsak på opplysninger gitt i vognbok. Vognbok skal være utfylt og levert regelkomiteen i god tid før første løp. Modifiseringer utover originalt, skal noteres og oppdateringer i løpet av sesongen skal innmeldes for regelkomiten. Regelkomiteen vil når som helst kunne flytte en bil fra en klasse til en annen, hvis det anses nødvendig.

4.2 Poengberegning
Poengberegning skjer separat for klasse 1,2 og 3 etter følgende skala: 15-12-10-8-7-6-5-4-3-2-1-1 osv. Samtlige startende får altså poeng. Som startende regnes deltakere som har passert start/mållinjen etter at startsignal er gitt. I tillegg tildeles 1 poeng for raskeste rundetid ved tidstrening i hver klasse og 1 poeng for raskeste rundetid i konkurransen for hver klasse. Alle sesongens race er med ved poengberegningen.

4.3 Tidstillegg ved karosserikontakt
All form for karosserikontakt mellom deltakerne straffes med 20 sek. Tidstillegg. Denne straffen tildeles samtlige involverte uansett skyldspørsmål. Skjer karosseri- kontakt under offisiell tidstrening, legges 20 sek. til beste kvalifiseringsrunde, og denne regnes som kvalifiseringstid. Også her får alle involverte parter tillegget. Tillegget gjelder pr. ”incident”. Hvis f. eks bil A bulker med bil B og C i samme situasjon, får man bare ett tillegg pr bil. Skjer derimot sammenstøtningen ved flere ulike tilfeller under racet, adderes tilleggene.

4.4 Førermøte og parc fermè.
Førermøte avholdes før konkurranse/tidstrening og etter konkurranse da også premieutdeling avholdes. Førermøte er obligatorisk for alle deltakere. Etter målgang i konkurransen er det obligatorisk 15 min. parc fermè på anvist sted.

4.5 Startmetode
I løpet av sesongen vil startmetoder kunne alternere mellom rullende start. Hvilken metode som skal anvendes angis i innbydelsen til løpet. Om løpsledelsen finner det nødvendig, kan startmetode endres.

4.6 Startoppstilling
Beste rundetid i tidskvalifiseringen gir beste startspor osv. Beste rundetid i race 1, gir beste startspor i race 2 osv.

4.7 Reklame
Deltakerne skal montere reklame som bestemt av løpsledelsen. Om ikke bestemmelsene blir fulgt, skal kr. 500.- betales pr. uteblitt sponsornavn til klubben. Reklame for seriens hovedsponsor -Michelin- er alltid obligatorisk.

4.8 Påmelding til konkurranse og regler for fri trening
Påmelding til konkurranse gjøres ved at startavgiften innbetales til PCN Racing sin førerforening. Prisen vil til enhver tid være avhengig av hva førerforeningen og NBF blir enig om. 4.9 Deltagergrense
I tilfelle antall anmeldte deltakere overstiger banekapasiteten, vil tidspunkt for påmelding være avgjørende for hvem som får delta.

4.10 Kontroll
Deltaker må vite at bilen kan bli plukket ut for teknisk kontroll, f.eks. effektmåling. Denne kontrollen kan utføres på banen eller et annet sted. Det kan innebære at deltaker blir nødt til å levere fra seg bilen for en tid. Deltaker bærer selv risikoen for bilen under en evt. transport og kontroll. Er bilen i overensstemmelse med regelverket, står klubben for kostnadene, ellers svarer deltaker selv for kostnadene.

4.11Regeltolkning
Regelkomiteen har rett til, etter innkommet søknad, å gi dispensasjon fra ovennevnte reglement, dog ikke vedrørende saker som angår sikkerhetsbestemmelsene. Det forbeholdes løpsleder og/eller regelkomite fortrinnsrett i å tolke meningen med regelspørsmål. Dispensasjonssøknaden skal være skriftlig, og sendes til regelkomiteen. For å sikre at søknaden vil bli behandlet i tide, må den være regelkomiteen i hende senest 8 dager før løpshelga.

 

Sponsorer PCN-Racing